Menu

Blog #0: Ondernemen maar!

Aan deze blog wordt momenteel gewerkt… Op de hoogte blijven? Vul dan even het contactformulier in, dan laat ik je weten als de blog af is.

Ik krijg heel vaak de vraag hoe ik ertoe ben gekomen een webshop te beginnen. Ik vertel dit met liefde, maar bedacht me ook dat het leuk is hier eens wat meer over te vertellen. Ben je zelf van plan een webshop te beginnen of ben je gewoon benieuwd hoe ik het gedaan heb? Lees deze blog dan vooral door!

Het idee

Ik heb een lange tijd de wens gehad om een eigen product te ontwikkelen en te vermarkten. Vanuit mijn achtergrond als ontwerper ontwierp ik veel producten. Ik was echter niet betrokken bij het idee, maar ook niet bij het vermarkten. Ik wilde dit hele proces zelf eens een keer doorlopen. Product bedenken, produceren, optimaliseren, vermarkten (merk opbouwen) en collectie bouwen.

In 2013 heb ik daad bij woord gevoegd en heb ik een lijst gemaakt van een aantal eisen aan de ene kant en mijn passies aan de andere kant. Bij de eisen voor een product ging het me om de volgende zaken:

  1. Waarde – Ik wilde graag waarde toevoegen. Ik wilde een product ontwikkelen die de beste in zijn soort zou zijn. Geen matige kwaliteit dus, maar uitontwikkelen tot een product dat een leven lang mee kan.
  2. Niche – Ik wilde me heel specifiek op 1 product richten en daar de beste in worden. Geen “discoproducten” dus, maar “dansschoenen”.
  3. Uniek – Ik wilde graag een webshop beginnen waar er nog geen van was. Geen ” schoenenshop” dus, maar een “vetershop”.
  4. Optimalisatie – Ik wilde graag een bestaand product waar ik ruimte zag om te optimaliseren. Hierdoor kon ik snel starten en toewerken naar de beste kon worden in de niche!
  5. Waarde in aantal – Ik wilde een product waar je er meer dan 1 van nodig hebt. Geen “zaklamp” dus, maar “knikkers”.
  6. Brievenbusproduct – Ik wilde graag een product dat door de brievenbus zou passen zodat ik de prijs inclusief verzendkosten kon aanbieden. Geen “baksteen” dus, maar “kiezelsteentjes”.

Deze eisen heb ik gecombineerd met mijn passies en op basis hiervan ben ik gaan zoeken naar producten die het beste passen. Ik heb hier bol.com voor gebruikt. Binnen mijn passies heb ik de best passende producten in kaart gebracht.

Online onderzoek

Elk product ben ik online gaan onderzoeken. Ik probeerde op basis van een aantal basis-checks zo snel mogelijk inzichtelijk te krijgen hoeveel potentie het product had. Dit deed ik op de volgende manieren:

  1. Google – Allereerst is het goed om te kijken hoeveel concurrenten er zijn en vooral wie deze concurrenten zijn. In mijn geval zocht ik op “tentharingen” en bekeek
  2. Bol
  3. Marktplaats

Testen

Ik heb standaard producten bij de groothandel besteld en ben deze vervolgens online gaan valideren. Ik maakte mooie foto’s op een witte achtergrond, maakte een simpele logo, maakte een Marktplaats en Ebay account aan en deed me voor als een echte winkel.

Google trends

Door de lage aantallen maakte ik nog geen winst op deze producten, sterker nog: het koste me geld om ze te verkopen! Ik heb er wel ontzettend veel van geleerd: naar welk product is vraag, wat zijn de mensen bereidt te betalen.

0